Nyemission och återköp av C-aktier för aktiesparprogram

2021-04-09

Med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 6 maj 2020 har styrelsen i Ascelia Pharma AB (”Ascelia Pharma”) beslutat att emittera och därefter omedelbart återköpa 397 641 C-aktier. Aktierna emitteras och återköps i enlighet med aktiesparprogrammet LTI 2020 som antogs av årsstämman den 6 maj 2020.

Med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 6 maj 2020 har styrelsen i Ascelia Pharma beslutat om riktad nyemission av 397 641 C-aktier till Svenska Handelsbanken AB. Teckningskursen uppgår till 1 krona per aktie, vilket motsvarar aktiernas kvotvärde. Vidare har styrelsen beslutat att omedelbart återköpa samtliga 397 641 C-aktier från Svenska Handelsbanken AB till samma pris som teckningskursen.

Syftet med att emittera och återköpa C-aktier är att, sedan C-aktierna omvandlats till stamaktier, säkerställa leverans av matchningsaktier och prestationsaktier till anställda i Ascelia Pharma som deltar i aktiesparprogrammet LTI 2020 som antogs på årsstämman den 6 maj 2020, och för att, likviditetsmässigt, säkra utbetalningar av framtida sociala avgifter relaterade till LTI 2020. Tilldelning av matchningsaktier och prestationsaktier i LTI 2020 kommer att ske inom 30 dagar efter offentliggörandet av den finansiella rapporten för perioden juni – september 2023.

Ascelia Pharma innehar sedan tidigare 510 545 C-aktier. C-aktier berättigar till en tiondels röst vardera och saknar rätt till vinstutdelning.

2021-05-05

Kommuniké från årsstämma den 5 maj 2021 i Ascelia Pharma AB

Idag, den 5 maj 2021, hölls årsstämma i Ascelia Pharma AB. Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin och i syfte att minska risken för smittspridning genomfördes årsstämman enbart genom förhandsröstning (poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.
2021-04-30

2021-04-15

Ascelia Pharma AB offentliggör prospekt avseende upptagande till handel av nyemitterade aktier på Nasdaq Stockholm

Styrelsen för Ascelia Pharma AB (”Ascelia Pharma” eller ”Bolaget”) har, med anledning av den riktade emission av 5 000 000 aktier till ett antal svenska och internationella institutionella investerare, som offentliggjordes den 17 mars 2021 och godkändes vid extra bolagsstämma den 13 april 2021, upprättat ett prospekt inför upptagande till handel av de nya aktierna på Nasdaq Stockholm. Prospektet innehåller inte något erbjudande om ...