Kommuniké från extra bolagsstämma i Ascelia Pharma AB

2021-04-13

Idag, den 13 april 2021, hölls extra bolagsstämma i Ascelia Pharma AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Mot bakgrund av den pågående covid-19-pandemin och i syfte att minska risken för smittspridning genomfördes stämman enbart genom förhandsröstning (post-röstning) med stöd av tillfälliga lagregler.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om riktad nyemission av aktier
Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut av den 17 mars 2021 om att öka bolagets aktiekapital med högst 5 000 000 kronor genom riktad nyemission av högst 5 000 000 stamaktier. Genom den riktade nyemissionen tillförs bolaget cirka 200 miljoner kronor före transaktionskostnader. Nettolikviden avses att användas till att (i) finansiera fas 2-studien for läkemedelskandidaten Oncoral, en oral cellgiftbehandling, (ii) accelerera aktiviteter mot kommersialiseringen av det diagnostiska läkemedlet Mangoral, som är i en pågående fas 3-studie och (iii) allmänna företagsändamål.

2021-08-18

Covid-19 förlänger rekryteringsperioden för SPARKLE-studien

Ascelia Pharma AB (publ) (ticker: ACE) tillkännagav idag att den fortsatta globala effekten av Covid-19-pandemin kan förlänga rekryteringsperioden för den kliniska fas 3-studien SPARKLE med upp till sex månader. Rekryteringen förväntas nu att slutföras under första halvåret 2022. Ascelia Pharma har en solid kassa som stöder verksamheten väl in i 2023.